Met een goede afsluiting van uw presentatie wordt u onthouden!

Veel zakelijk presentaties eindigen als een dovende kaars. Opgelucht om ervan af te zijn eindigt de spreker met dooddoeners als “Nog vragen?”, “Dat was het dan”, “En de volgende spreker is…”. Uit psychologisch onderzoek blijkt dat mensen het beste onthouden wat ze het laatst hebben gehoord. Wilt u dat de laatste indruk van uw presentatie een “Iemand nog vragen?” is?

Uw afsluiting moet simpel, actief en helder zijn. Uw hele presentatie is gericht op uw afsluiting. Bij de afsluiting bepaalt u welk gevoel of gedachte uw publiek meeneemt, of nog belangrijker: wat ze gaan doen. U kunt op meerdere manieren uw presentatie afsluiten:

  • Roep op tot actie. En doe dat simpel en direct: “Stort vanavond nog een donatie voor onze stichting”, of Open die envelop van je ziektekostenverzekeraar, het is geen junkmail. Kijk goed of de gegevens op uw nieuwe pas kloppen en vernietig die oude pas. Bel ons als er iets niet klopt. En stop uw nieuwe pas in uw portemonnee.
  • Geef een samenvatting. Maar kondig dat niet aan want dan verliest u de aandacht van uw publiek, omdat ze denken dat ze dit toch al gehoord hebben. Noem de punten zonder aankondiging en met veel zelfvertrouwen. Wees kritisch in uw keuze van wat u samenvat. Noem nooit meer dan drie punten.
  • Geef een inspirerend citaat. En houd daarna uw mond!

Als u een sterke opening en afsluiting heeft, dan vergeeft uw publiek u een zwak middenstuk. Als u afsluit, commiteer u dan extra aan uw boodschap. Maak het belangrijker. Verhoog uw zekerheid en intonatie en verlaag uw snelheid. Spreek met overtuiging en maak oogcontact met uw publiek.

(foto: flickr/Fr. Dougal MGuire/The Desert Fox (1951))

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets die vermelden Met een goede afsluiting van uw presentatie wordt u onthouden! | Presentatieblog.nl -- Topsy.com - 16 december 2010

    [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Joeri Cox, Presentatieblog.nl. Presentatieblog.nl heeft gezegd: Met een goede afsluiting van uw presentatie wordt u onthouden! http://bit.ly/hhuvw4 [...]

Reageer

Reageren? Kritisch is prima, maar als je onbeleefd wordt, halen we je reactie weg. Gebruik alsjeblieft je PERSOONLIJKE naam of voorletters en niet je bedrijfsnaam en zet je bedrijfsnaam niet onnodig in de reactie, omdat beide overkomen als SPAM. Veel plezier en bedankt voor je bijdrage aan de discussie!