Het ‘backchannel’ – een vloek of een zegen?


Cliff Atkinson schreef in 2010 het boek ‘The Backchannel‘. In dit boek behandelt hij het gebruik van social media en Twitter tijdens presentaties. Zijn mening? “The conversation will be there nonetheless… so join it!“.

Kletsen tijdens een presentatie?

Kletsen tijdens iemands presentatie; wellicht over het onderwerp, maar soms ook over randzaken. Het gebeurt continue! Waar het vroeger echter met name ‘offline’ geklets was, wordt er vandaag de dag ook online veel gekletst. Vaak wordt geklets als iets negatiefs ervaren, tenzij het over het onderwerp of de presentatie gaat. Ook veel sprekers ervaren het ‘getwitter’ als iets negatiefs tijdens hun verhaal. Dat het echter ook veel positieve kanten liet Joeri Cox vorige week al zien in zijn blogpost ‘Help! Mijn publiek zit te Twitteren!‘.

Wat is een backchannel?

Het backchannel is er... ongeacht of jij het wel of niet faciliteert!

Al het online geklets kan worden verzameld in ‘een backchannel‘ – je vindt hier een overzicht van alles dat er over een evenement of een presentatie gezegd wordt. Iedereen kan dit gesprek volgen en meepraten. Uiteraard je publiek, maar dus ook mensen van buiten je publiek of de sprekers zelf. Dit kletsen kan bijvoorbeeld via Twitter, waarin je gebruik maakt van een ‘hashtag’, maar ook via SMS of Groepchat software kan men een backchannel inrichten.

 

Het backchannel kan door jou, als organisator, gefaciliteerd worden. Maar besef je goed… ook als je dit niet faciliteert kan er een backchannel ontstaan!

Modereren?

Het is moeilijk om een backchannel te modereren, met name als deze via Twitter loopt. Dit houdt in dat ook negatieve geluiden, via de backchannel binnen kunnen komen.
Cliff Atkinson laat in zijn boek hier wat interessante voorbeelden van zien. Zo bespreekt hij een interview met Mark Zuckerberg (de bedenker en eigenaar van Facebook). Hoewel het backchannel niet getoond wordt tijdens het interview wordt er door het publiek volop (negatief) gepraat over de interviewster… totdat de maat vol is!

Ook een ander voorbeeld waarin de zaal interacteert met de presentatoren via het backchannel laat zien dat de ‘oncontroleerbaarheid’ van de reacties van het backchannel invloed kan hebben op het verhaal… en dat de online wereld de offline wereld ontzettend kan beïnvloeden!

Wel of niet tonen?

Laatst heeft een conferentie besloten om Twitter te verbieden tijdens de conferentie.Een opmerkelijke beslissing die – met name bij de Twitteraars – niet goed gevallen is. Mensen voelen zich aangetast als ze een ‘verworven recht‘ (het kunnen Twitteren) ontnomen wordt.
Als organisator wil ik je daarom juist aanraden om het backchannel niet te verbieden, maar juist te faciliteren. Kies van te voren een hashtag en communiceer deze. Beantwoord vragen via Twitter en zorg dat je ook tijdens je evenement je backchannel in de gaten houdt!

Laat je je backchannel continue zien of alleen op bepaalde momenten?

Denk echter wel goed na of en zo ja, wanneer, je je backchannel laat zien aan je publiek. Wellicht in de pauze? Wellicht alleen buiten de zaal? Misschien na elke spreker om vragen te laten stellen?
Het continue tonen van een backchannel achter een spreker leidt, in mijn ogen, alleen maar af van het verhaal en nodigt je publiek uit om de grenzen op te zoeken!

Conclusie

Het is belangrijk om te weten dat – ongeacht of je je backchannel wel of niet laat zien aan je publiek – het backchannel er is! Zelfs als jij je er niet in mengt zal je publiek – wellicht ongemerkt – met elkaar evalueren en bespreken wat er gaande is tijdens je evenement.
Dit brengt ons terug naar de stelling van Cliff; “join the conversation!“. Het backchannel is er en zal gebruikt worden – het is daarnaast voor jou een ideale tool om heel snel feedback van je publiek te kunnen ontvangen en hier wellicht gelijk iets mee te doen. Besef dat het gesprek over jou gaande is – en zorg dat je je erin mengt en dat je er iets mee doet!

Discussies

Er wordt momenteel veel geschreven over het gebruik van het backchannel. Zo bracht Olivia Mitchell een gratis e-book uit over het gebruik van een backchannel. Daarnaast zijn er veel sprekers die hun ervaringen delen over het live gebruik van een Twitter-stream of backchannel tijdens hun presentaties. Enkele mooie voorbeelden hiervan zijn de verhalen van Scott Berkun en Danah Boyd.

Wil je mee discussiëren? Reageer op dit artikel of op de bestaande discussie in de LinkedIN groep ‘interactief presenteren‘!

Meer lezen over het boek van Cliff Atkinson? Ga naar de website van ‘The Backchannel’!

Eén reactie op “Het ‘backchannel’ – een vloek of een zegen?”

  1. Het backchannel is er, je kunt er dus niet om heen!

    Wat goed werkt is een presentatie met twee personen geven. Je kunt elkaar afwisselen en als je niet staat te presenteren kun het het backchannel bekijken. Bij je volgende contact met het publiek kun je deze informatie gebruiken. Dat is nog eens interactie met je publiek!

Reageer

Reageren? Kritisch is prima, maar als je onbeleefd wordt, halen we je reactie weg. Gebruik alsjeblieft je PERSOONLIJKE naam of voorletters en niet je bedrijfsnaam en zet je bedrijfsnaam niet onnodig in de reactie, omdat beide overkomen als SPAM. Veel plezier en bedankt voor je bijdrage aan de discussie!